Periodontologia

Periodontologia jest to dziedzina stomatologii zajmująca się profilaktyką i leczeniem chorób przyzębia oraz błony śluzowej jamy ustnej.

Twoje zęby zaczynają się ruszać? Po umyciu zębów krwawią Ci dziąsła?

To mogą być objawy paradontozy, która jest jedną z najczęstszych schorzeń jamy ustnej. Główną przyczyną choroby jest niewłaściwa higiena jamy ustnej. W wyniku nieprawidłowego szczotkowania zębów dochodzi do namnażania się bakterii, które są odpowiedzialne za rozwój infekcji w obrębie tkanek otaczających i utrzymujących nasze zęby. Na początku objawy choroby są niezauważalne, dopiero wraz z rozwojem stanu zapalnego stają się coraz bardziej dotkliwe. Nieleczona paradontoza jest bardzo niebezpiecznym schorzeniem dla naszych zębów i może prowadzić do ich utraty.

Jakie są przyczyny krwawiących dziąseł?

Niedokładna higiena jamy ustnej może prowadzić do namnażania się bakterii w szybkim tempie, w wyniku czego tworzy się miękki biało-żółty nalot na koronach zębów, czyli płytka bakteryjna, która w ciągu kilku kilkunastu dni wywołuje stany zapalne dziąseł. Z czasem miękki nalot nazębny ulega mineralizacji i przekształca się w kamień nazębny, który nieleczony powoduje nieodwracalne zmiany w tkankach około zębowych. W konsekwencji zaniechania leczenia paradontozy dochodzi do rozchwiania zębów i ich utraty.

Jakie objawy powinny nas zaniepokoić?

• krwawienie dziąseł – samoistne lub podczas szczotkowania zębów,
  • ruchomość zębów,
  • obnażenie szyjek zębowych,
  • nieprzyjemny zapach z ust,
  • obrzęk i zaczerwienienie dziąseł.

Jeżeli zauważyłeś u siebie przynajmniej jeden z powyższych objawów, to niezwłocznie skonsultuj się z lekarzem stomatologiem. Wczesne wykrycie paradontozy daje Ci szansę na jej skuteczne leczenie.

Regularne wizyty kontrolne w gabinecie stomatologicznym są bardzo istotne w zapobieganiu chorób przyzębia.

Czym jest recesja dziąseł?

Recesja dziąsła to nic innego, jak obnażenie korzenia zęba w miejscu, które powinno być pokryte przez dziąsło, a w przypadku recesji głębokiej, również przez kość. Recesje wiążą się nie tylko z defektem estetycznym (zanikiem dziąsłowych brodawek międzyzębowych), ale również z dolegliwościami bólowymi w trakcie spożywania pokarmów (zimne/ciepłe/kwaśne/słodkie) oraz podczas szczotkowania zębów. Recesje predysponują też do rozwoju próchnicy w obrębie obnażonego korzenia.

Jakie są przyczyny recesji dziąseł?

Do przyczyn powstawania recesji zalicza się: uszkodzenia w wyniku szczotkowania zbyt twardą szczoteczką do zębów, nieprawidłową technikę nitkowania zębów, jak również złogi kamienia nazębnego i utrzymujące się stany zapalne dziąsła, a także działania czynników uszkadzających (na przykład kolczyków w wardze i języku). Braki zębowe oraz wady zgryzu także mogą być czynnikiem sprzyjającym powstawaniu recesji dziąsłowych.

Pamiętaj! Zdrowe dziąsła nie krwawią.

Jak wygląda leczenie periodontologiczne w NOVA?

W stomatologia Nova kompleksowo opiekujemy się naszymi pacjentami i dbamy nie tylko o ich zęby, ale o całe zdrowie jamy ustnej. W pierwszej kolejności dokładnie diagnozujemy każdy przypadek i szukamy przyczyny powstania problemu. Stosujemy tylko skuteczne, sprawdzone i udokumentowane metody leczenia, a nasi lekarze mają bogate doświadczenie i są specjalistami w leczeniu paradontozy.

We wczesnej fazie choroby odpowiednie leki i profesjonalna higienizacja zębów połączona z instruktażem dbania o higienę jamy ustnej są wystarczające do powstrzymania paradontozy. Jednak bardzo często w przypadkach zaawansowanych taka kuracja jest niewystarczająca.

Wtedy wykonujemy zabiegi z zakresu sterowanej regeneracji tkanek z wykorzystaniem specjalnych materiałów pobudzających do odbudowy uszkodzonych tkanek przyzębia. Dzięki temu możemy w znacznym stopniu przywrócić funkcje i estetykę zanikłych dziąseł.

Dlaczego Pacjenci wybierają stomatologię NOVA?

• lekarze specjaliści z bogatym doświadczeniem;
  • precyzyjna diagnostyka radiologiczna;
  • skuteczność leczenia;
  • nowoczesne i zaawansowane urządzenia do usuwania złogów nazębnych;
  • stosowane sprawdzone materiały do regeneracji tkanek przyzębia;

Periodontologią zajmuje się:

Renata Samulak