Ból zęba, jak sobie z nim radzić?

Czym w ogóle jest ból?

Ból jest jednym z objawów toczącego się procesu zapalnego. I niestety dotyczy to również naszych zębów. Większość z nas doświadczyła bólu zęba i wie, jak może być uciążliwy w codziennym funkcjonowaniu. Problem ten dotyka osoby w różnym wieku i w różnych sytuacjach życiowych, często pojawia się w najmniej oczekiwanym momencie. Środki przeciwbólowe nie zawsze działają, a dłuższe ich stosowanie po prostu jest niewskazane, dotyczy to szczególnie małych dzieci i kobiet w ciąży.

Zawsze jest lepiej zapobiegać niż leczyć.

Najczęściej przyczyną bólu zębów mogą być:

• próchnica zęba, czyli nieleczone ubytki w zębach,
  • stan zapalny miazgi zęba lub tkanek okołozębowych,
  • odsłonięte szyjki i korzenie zębów, które mogą być nadwrażliwe na zimno, ciepło, kwaśne pokarmy.

Zawsze, gdy pojawi się ból, należy jak najszybciej skontaktować się z lekarzem stomatologiem, który ustali przyczynę bólu i wdroży odpowiednie leczenie.

Należy pamiętać, że ból może pojawić się na przykład po leczeniu endodontycznym. Nie zawsze, ale w niewielkim odsetku pacjenci odczuwają ból związany z leczeniem przez kilka godzin lub dni. Potem ból samoistnie ustępuje. Zawsze o możliwości wystąpienia dyskomfortu lub bólu informujemy naszych pacjentów i zalecamy przyjmowanie środków przeciwbólowych, gdyby ból był dokuczliwy.

Czy zdrowe zęby mogą boleć?

Tak. Niestety ma to miejsce w przebiegu chorób wirusowych (ospa wietrzna, półpasiec) lub zapalenia zatok szczękowych. W przypadku zapalenia zatok pacjent odczuwa ból, który obejmuje wiele zębów, zwłaszcza jeśli uciskane są ujścia nerwu. Ból w zapaleniu zatok nasila się, gdy poruszamy głową, zbiegamy ze schodów czy pochylamy się. Ponadto mogą pojawić się: ból w okolicach oczu i skroni, wysoka temperatura oraz nadwrażliwość na dotyk w okolicach twarzy. Innym powodem bólu zębów niezwiązanym bezpośrednio z nimi może być neuralgia nerwu trójdzielnego. W trakcie tego schorzenia ból jest przeszywający, nagły i silny i trwa od kilku sekund do kilku minut. Dolegliwości mają charakter jednostronny, pojawiają się i przechodzą samoistnie.

Przyczyną bólu mogą być źle dopasowane wypełnienia lub korony protetyczne, które mogą wywołać ból zęba przeciwstawnego. Ból może również pojawić się u osób w różnym wieku w zdrowych zębach, nigdy nieleczonych. Przyczyną bólu może być zębiniak miazgi, czyli tzw. kamień miazgowy. Niewielkie zębiniaki, należy tylko obserwować. Jednak, jeśli rosną, mogą powodować dolegliwości bólowe i wówczas taki ząb wymaga odpowiedniego leczenia.

Jak samemu poradzić sobie z bólem zęba?

W przypadku bólu o małym nasileniu pomoże paracetamol. Kiedy ból jest silniejszy, wówczas należy przyjąć ibuprofen. Również żucie goździków może przynieść ulgę. Dodatkowo można stosować zimne okłady lub ssać kostkę lodu. Na ból wywołany stanem zapalnym dziąsła pomóc mogą płukanki z szałwii i rumianku.

Co zrobić, gdy ból nie ustępuje?

Jeżeli zastosowanie środków przeciwbólowych nie przynosi ulgi lub ból mimo to pojawia się co jakiś czas, to koniecznie musisz zgłosić się do lekarza stomatologa. Im szybciej to zrobisz, tym większe są szanse na wdrożenie odpowiedniego leczenia i zachowanie zęba.

Leczeniem implantologicznym zajmuje się:

Sebastian Jędraszczyk

lekarz dentysta
spacjalista stomatologii zachowawczej i endodoncji